leave no footprints, take memories.

I'm standing at Delhi's domestic airport while writing this. There is free internet for 45 minutes which suits me quite well seeing the plane doesn't leave until one and a half hour, boarding in about one hour, although i don't know how reliable time is. The time change was four and a half hours coming from sweden, Which means my clock now says ten to eleven but the clock on the computer says 11:20. Welcome to india, no one knows what time it is. And even if someone does it really doesn't matter.

We got up at the unholy hour of four o'clock this morning, and left our hotel in Agra about five o'clock. The car trip to Delhi from Agra is approximately four and a half hours. Driving through morning traffic was like always interesting and entertaining. It amazes me that they seem to know exactly what they are doing even though there are cars and buses and mopeds and rikshas going every way. I'm surprised that the cars don't have more dents.

The car trip went fine, i was very tired and slept bigger parts of the way, sleep, wake up and look out the window at everything going on, then fall asleep again. So as i mentioned i'm at the airport now, leaving for Goa at 12:25. Agra has been great, but i'm looking forward to Goa, and yoga.

I'll be off now, just a quick post to let you know i'm still alive. Alive and doing very well if i might say so myself =)
love to all.
//michelle.

"no hurry, in the morning is fine!"

I just really needed to update once more today, today has really been amazing. It's strange really, we've only been gone for three days yet i've already seen so incredibly much. This morning watching sunrise at the taj mahal. And then this afternoon our driver and guide, deepak and alamgir picked us up at our hotel and took us to see where the 'real' indian people live. First we went to see a muslim area.

It was all very interesting with the narrow cobbled streets. We left the car and walked through the streets. There were people everywhere, living working. Not many tourists come to those neighbourhoods so everyone was very intrested in us. Pretty quick we got a group of people, mostly young kids following us. Alamgir was showing us around at telling us about how the people lived and worked. And the further we walked more and more kids were running after us, asking us questions what are name were, if we could take their picture. Indian people love when you take their picture, and they like you to show them it too.
"what is your name sister?" the little indian girls would ask. They are so sweet and so beautiful, allthough alot of them had big scars on their faces and flies in their eyes, it really was quite a shock first to see them. But one thing that struck me was how very happy they all looked, they jumped around and were laughing. We got to go inside some houses and look around, to see how they lived was a bit of  shock, and to then also know that there are people in this city living far much worse felt weired.
We saw two different houses. The second house we went into was four stories tall, one of the tallest in the neighbourhood, on the roof you had a great view of the taj mahal. Do keep in mind that while we were walking around the streets and into the houses all these children were following us.
The second and big tall house we went in, we had to go through several rooms to get to the roof. In one room in the house they were making shoes. They were sitting maybe fifteen or twenty people, men, mostly kids, making leather shoes, some were doing the cutting, some were sewing. Talk about child labour! We were also told that very often when things we buy in europe say 'made in china' they are actually made in india but bought by chinese companys. That may explain why EVERYTHING seems to be made in china. They earn close to nothing.

Later on we drove to see a hindu part of town. We got to go home to the driver Deepaks house and meet his family. It's so amazing that we got to go home to this familys house, they were all so polite and nice, most of them we couldn't even communicate with. Both me and mom got a 'bindi' on our forehead, when you visit someones house you're supposed to get one.
I have way too many new impressions in my head for me to even begin to explain everything i've seen today. I've really just tried to quickly write down a bit of this evening. I really wish that i could upload my pictures. But they will come, i promise. until then af ew photos from my dear mother:


on top of the first roof. these are a few of the kids that followed us around in the muslim area. as you can see there were alot of them. =)


On top of the roof of the one house we went in to. This is how their houses look.


Deepak and his mother, father and wife and children in their home, Deepak is furthest to the right.

I gotta go get some sleep now, it's been a very interesting day i say =)
so much.
wow.

//michelle.

Thursday 29th of January 2009.

Hello!
Now i'm sitting using the internet in our hotellroom, room 567 at Clarks Shiraz, veery fancy. My mom brought her computer so we paid to have wireless internet in our room for 24hours. Somehow we can't seem to find where to put my memory card from my camera into the computer "Doh!" Not Dad's either cause they are both the same size, Henrik do you know if there is place for the big cards?? Doesn't really matter, i fitted mom's memory card in atleast, so i've got some of her photos.

Yesterday i sat at the bussines center for forty or fifty minutes but only had to pay for half an hour. 100 Rs about 20/18 swedish kr. We had a very nice dinner last night up on the roof top of our hotel(but still inside) After dinner we went and looked at some indian shops downstairs where they sell fabrics and clothes and all kinds of stuff. The people working there were really funny, they wanted me and mom to buy all these indian clothes and they had these standard things they said like "oh you have such a beautiful figure" "you look gorgeous in this" They told me like a hundred times that i looked like an indan girl (?) say what?! "with the long hair like that and with the dark eyes, you look just like an indian girl!" haha okay. Either way they were hilarious and the one old man knew two swedish words "snyggt & billigt!" He showed me a picture of his meditation guru.

This morning we got up early, 5:40 to go away and see the Taj Mahal at sunrise. Our driver friend Deepak and Guide Alamgir took us there. Alamgir went with us, he absolutely loves the Taj Mahal and it is very fun listening to him tell about eveything cause you see how interested he is about it.
Needless to say sunrise at Taj Mahal was beautiful, it was quite cold but it was so pretty. The water in the fountains were not yet on so the water was completely still which gave us the most beautiful reflections. It was so pretty to see the sun coming up. Magical. After walking aroung looking we went to a coffe shop and had lattes and caffe mochas, yummy. Alamgir lived close to the coffee shop so he went home and got his son to show us. His son was seven months old, tiny little thing. He was soooo cute. It was really fun to see him, he was a very cute child and he clapped his hands. I showed Alamgir photos of Hailie and Sydney too.

Well not really much to say right now, maybe i'll update more later. Oh yeah i forgot to say, the first evening we were here we went and saw the Taj from a garden on the other side of the river, and when we were there there was a camera team there who asked if they could interview me, they just asked me to say my name and where i came from and tell what i thought about the view from that side of the river. I don't know if it will be shown on their local tv or not, but it was quite fun.

Oh and also another funny thing, at the coffee shop today they were playing eminem music, it felt very 'wrong' somehow, but quite funny.


Me infront of Taj Mahal yesterday. After i'd been jumping around and indian couple asked to take a picture together with me infont of the taj mahal, they were both dressed very pretty, looked like they were on their honeymoon or something, and wanted me with them in their photo =)


The Taj Mahal at sunrise, misty and magical.


mom with Alamgirs son at the coffee shop.

Well it's nearly lunchtime and i'm getting hungry. Thanks for commenting Lisa and Manne =)
Hope everyone back home is okay, love you and miss you.

//mich.

Agra, India January 28th.

So here i am in India. And to tell you the truth I can hardly believe I'm here still. Everything is so amazing, so intense and so very INDIA - just the way it's supposed to be.

I'm sitting in the bussiness center at our hotell, i was hoping there would be place for me to upload photos but they don't seem to have a card reader- either that or the man did not understand what i wanted to do. One gets that quite a lot, people will missunderstand you and things will turn out really funny.

We arrived yesterday morning local time 6 in the morning in Delhi, which was 02:30 our time so we were quite tired, i didn't get any sleep on the plane, way too exciting. From delhi airport we met up with a driver that was to take us to our hotell. The taxi ride took about four and a half hours. It was an exciting car trip to Agra though, lots to look at. The way they drive here is amazing, i'm amazed i've survived two days =) no really they seem to know what they are doing which is more than i can say for myself. One funny thing is that they use the horn - the whole time!!! It's beeep beep beep, all the time. Just so other cars know your coming up behind, i guess the honking sometimes means get out of my way too. Horses, cows, rikshas everything everywhere. Scooters honking. And occasionally someone will pass on the wrong side or a car will be driving by with the horn down all the way so all you here is a long beeeeeeeeeep. It's very interesting to watch. I can't get over all the animals everywhere. We saw lots of monkeys along the way here. And ofcourse cows everywhere!

Today we visited Taj Mahal, oh how beautiful it was. We went with a very good guide who knew all the special places to stand to get all those good pictures. It as really amazing to see it, it was so beautiful. (wish i could show pictures now) Another day perhaps.
Over three milion people travel to Agra every year to see the Taj Mahal and over 6 million people from around india come to see it. We saw lots of Indian tourists as well. The indian people thought we were very interesting and i had several people come up to me today and ask if they could take a picture of them together with me =) haha isn't that funny. Our guide said that they are people from the countryside and they like to take pictures so they can show their friends and family at home and say "look i have a friend from another country"

Also they like to show their kids, I got to shake hands with too tiny little indian girls today, they were two and a half years old and four years old. Then their father took a picture of the three of us (the two little girls and me) with his mobile phone.
Hilarious really.

Okay i think i need to get going now. But here is a sign of me so far being alive. =) Oh and ofcourse the indian food is amazing. And so much vegetarian to choose from considering lots of indian people are vegetarians and they all get very happy when you tell them you like spicy real indian food. The people are so friendly here. If you thank them they thank you back and always tell you they are 'most welcome, most welcome'
=)
Well i'm going to get going now. Just wanted you all to know, that so far so good.

lots of love //mich.

måndag 26 januari 2009.



i'm off!!!

the day before the day.

Here i am with only one day left to india. And yes i will admit that it still feels unreal. Even though everything now is fixed and even though i have a stuffed bag laying on the floor of my bedroom. It still feels like this might just be a dream.
But it's not =)  Even though considering i'm leaving for india tomorrow for almost three months i'm surprisingly calm. Well i haven't been all day ofcourse, to say that i've been a bit nervous today would perhaps be the understatement of the year.
But now I'm way too tired, way too much has been going through my head, way too much emotion today.I really should try to get some sleep now, tomorrow is a big day.

sis and me.
sis and me saturday night at mom and dads house. Oh sister i will miss you so so sooo much you can't even imagine.


me and my lovely little nieces Hailie and Sydney tonight at my house drinking their bottles.
love you love you love you. And i will miss you sooo much.


good night //michelle.

four days 'til takeoff.

Waking up this morning brings me to say: only four days left before i leave. Every morning is a countdown, everyday i think of things i'm doing for the last time for a very long while. I'm not sure really why i do that, cause it feels very strange.

Either way, four days now. And just like i've said everyday for the last two months "i can't believe it's so soon!" Yes, i can't believe it, but now i'll stop saying it.. or i will do my best to try. And instead i will say "i'll believe it when i'm there" and maybe not even then =) It's all quite overwhelming, i've never been away for such a long time and i've never gone so long without my family. My family means everything to me, they are such a big and important piece of my life and me so it will be very strange to not see them for two months, Lisa, Henrik and the kids- almost three months.
I'm used to seeing them several times a week.
I'm glad that mom and dad are coming with me on the first part of my trip. I really am. And also i'm very happy that i am doing this whole thing. When something goes from just being a dream to actually happening..well that's big i guess. I've dreamed about going to india for quite some time and to be able to now do it for a longer period of time means alot to me. I'm soooo excited.
My first interest in india came around the age of sixteen i'd say, or actually reading about it in school when i was younger maybe gave me the first hint. I remember reading about the taj mahal and thinking "wow, what a place and he built that for his wife?" But yeah other than that i'd say i was about sixteen, i read a book called a trip to india that i found. I really enjoyed the book, well actually that was a bit exaggerating, the book itself was maybe not the best. It was about these british people(if i remember it right) that went to india. While in india most things actually went wrong and lots of bad things happened to them. But the way the writer described the country made me very interested. You'd think that it would have put me off, but it all sounded so exciting, with the action, the colors, the people, the atmosphere. It sounded like a place i would like to see.
I think that is what started my interest in one day wanting to go there. Around that time Dido came out with here album "Life for rent" where the song "mary's in india" quickly became one of my favourites. Coincidence? probably.

For christmas year 2006 my sister and i both got a gift certificate to start yoga from our father. Which we in january 2007 did. And there it was yoga, ashtanga this amazing thing from India! In the beginning of 2008 my father travelled to Mysore (where our guru lives and teaches) to train. And that's when i decided: "I'm going to do that" Well from the beginning i guess it was more "i want to do that too!" So i started saving, well actually i'd been saving for something like that for a while already.

It was a big step for me to stop thinking "If i ever go to india!" and start saying "when i go to india!" It just sound so much more hopeful.

So here i am four days left. I want to start packing now! but most of my clothes are dirty and i don't have washing until sunday.
I work today, but i don't start until three o'clock. Which is nice because it gave me a nice sleep-in and also i have time to go do yoga at the shala.
I'll probably be doing a light version of it today again because my nose is all runny and i've got this cough that doesn't seem to want to go away. But still i really want to go cause i always feel so much better doing it.

i better start getting things ready, i'm still in pyjamas =)

Oh! and this is how the yoga bag i made for myself looks that i'm bringing. I thought I might just as well sew one for myself for a change, a new bag for a new trip. =) I like it.



//mich.

the bags that are paying for my practice.

Well hello,
I thought i'd post a picture of a few of the bags that i've sewn over the last year, they are yogabags that i have been selling at my yogaschool. the money i've earned selling them will pay for my practice in india. =)

my yoga bags


bye//mich.

Onsdag 21 januari 2009.

5 dagar.

jag testade ett nytt sätt att dela min frukost pomegranate imorse, jag såg nämligen en film på youtube om hur man skulle göra det för att undvika stänk och röda fläckar överallt. Voíla det gick ju som smort. Morgon te, morgon gröt med granatäpple avklarat, check check. Nu ska jag göra mig iordning för arbete som börjar om en timme.

Jag mår bättre idag än vad jag gjorde igår, jag hade tillochmed matlust, praktiskt taget kastade i mig gröten och teet.
Skönt, men jag är väldans snorig så jag har tagit två av dom där sudafed som mormor skickade. Åh juste jag hade världens hemskaste dröm inatt..verkligen obehaglig. jag orkar inte dra hela här. Jag ringer nog syster senare och avreagerar mig hos henne <3.
Krya på dig syster och hela din lilla familj så att vi hinner ses innan jag åker. jag börjar få småpanik när jag tänker på allt jag skulle vilja hinna med innan jag åker.
Idag promenerar jag nog till jobbet. Skönt att börja dagen så.

Hörs later!

//michelle.

tisdag 20 januari 2009.

åh vilken underbar tur att jag är ledig idag!
Jag jobbade hela helgen och igår. Det känns himla skönt att vara ledig idag och planera inför resan. 6 dagar kvar! 6 dagar!!! Helt otroligt.
Jag började skriva inlägg två gånger i helgen tror jag..men jag blev aldrig klart så jag publicerade dem aldrig.
Igår var min sista måndag på jobbet på tre månader, mer kanske. Det gick bra men jag börjar få sån här småpanik så fort jag gör saker för jag tänker att "nu gör jag det här kanske för sista gången på vääldigt länge" allting är "den sista måltiden"
Vilket förmodligen bara är en resfeber grej. Men åh vad spänd jag är. Igår kväll kunde jag inte alls somna för jag låg och vände och vred på mig och tänkte på allt jag vill fixa och ha med mig.

Fast ändå börjar jag känna mig mer och mer klar, det är egentligen inte alls mycket jag har kvar att fixa, några grejer på stan, men annars är det mest planering och provpackning och sen riktiga packningen. I can't believe it! Jag mötte Madde igår på stan och käkade middag efter jobbet. Det kändes så bra att få träffa henne. Det är så sällan vi syns vilket gör himla ont. Men som alltid var det uppiggande och underbart att få sitta bara hon och jag och snacka om allt. Tack vännen, mer sånt!

På stan passade jag på att fixa lite apoteksgrejer och solkräm och sånt. Jag har även köpt en väldigt fin skrivbok. Jag kommer nog förmodligen att antecka en hel del, dagbok t.ex.
Jag har många perioder av mitt liv fört dagbok, dock ej på senare år. jag blev för några dagar sedan väldigt sugen på att rota fram alla mina gamla dagböcker och läsa genom dem, vissa perioder har jag skrivit varje dag. En tid skrev jag varje dag i två år. Vore lite kul att läsa om vad man tänkte på för tio år sedan. Får göra det nångång snart.

Jag har bokat tvättstugan hela dagen på söndag, så att allt jag ska ha med mig ska vara rent. Jag börjar känna nu att jag kanske borde haft den idag. men det blir bra. Egentligen behöver jag ju inte ha med mig så mycket, det kommer ju vara varmt. Dessutom kommer jag vara där såpass länge att man kommer ju att tvätta. Det är egentligen inte mycket mer packning man behöver för tre månader än för två veckor. So they say.

Jag vaknade med panik imorse att jag höll på att bli sjuk. peppar peppar. jag intalar mig att illamående känslan i min mage beror på nerver och inte annat. nerver, stress och oroligheter är helt okej.
Jag har förmodligen bestämt mig för att ha med min mobil, men bara för att skicka sms och berätta att jag lever typ. jag vill inte ha med mig värdesaker alls egentligen. men jag tog reda på vad sms kostade och det var egentligen inte så farligt dyrt. Dessutom har jag ju abonnemang så jag har ju ändå månadsavgiften. Dock tar jag förmodligen med mig gamla mobilen.

jag håller på att sy mig själv en ny yogaväska till resan. Den är dock inte klar än, brun är den och röd på insidan och en giraff på utsidan. Den blir nog fin. Jag har tyvärr inte prioriterat att sy klart den men det är inte mycket kvar på den. Jag är glad att jag meddelade min yogalärare att jag inte skulle hinna sy några fler väskor innan jag åkte bort. Annars skulle förmodligen det hänga över mig som ett stressmoment. men jag sa att jag hemskt gärna fortsätter sy när jag kommer hem, för det vill jag verkligen. jag är oerhört tacksam och glad att jag får sy väskor och sälja dom där. Det är roligt och känns som att [minkan] lever vidare. Vilket jag vill. För er som inte vet så syr jag och säljer yogaväskor på skolan där jag tränar. Det är en himla rolig känsla att komma till träningen och se folk ha sina yogamattor i en väska som jag designat och sytt. En mycket speciell känsla.

Jag har klippt ihop en bild med massa bilder på några av yogaväskorna jag sytt. jag lägger upp den sen. och jag måste faktiskt börja skriva på engelska nu för nu har jag mailat mormor adressen  och sagt att jag ska blogga på engelska så att hon ska kunna läsa och följa min resa.

oj långt inlägget blev nu. men det är så mycket som far genom mitt huvud konstant så mycket spänning så mycket lycka och så mycket nervositet.

jag ska nog ta mig ner mot stan nu strax, åh vad jag gillar att bo så jag kan gå ner till stan. tar ca 10 minuter, härligt med en liten promenad också. jag skulle nog behöva få lite frisk luft och rensa tankarna.
Min mp3 funkar fortfarande inte! Eller den funkar ju men den kan ej koppla upp med datorn så det går ej att byta låtar vilket är ett måste. jag måste ha med mig musik till indien och jag skulle vilja slippa dra med mig cdskivor, det blir alltför tugnt.

Det fixar sig, det fixar sig.

Nu: stan!!!
Åh jag är verkligen så där pirrigt glad hela tiden. Vilken underbar känsla.
//michelle.

fredag 16 januari 2009.

Godmorgon godmorgon,

Klockan är ca halv tio och jag har precis ätit min frukost som bestod av havregrynsgröt med granatäpple kärnor på. Mums vad gott det var. jag behövde en rejäl frukost för jag har varit i väg och tränat imorse, tredje morgonen i rad så jag har faktiskt lite träningsvärk. Men som vi ofta säger i yogan så är det självklart - "happy pain"
Jag hade en relativt bra practice imorse, vi fortsatte med pranayama övningar som vi idag fick göra i egen takt vilket jag tyckte om mer faktiskt eftersom jag har lite svårt för att andas i andras takt, Man har ju sin egen. Men jag måste verkligen träna på längre in-andetag, mina ut andetag är lååångsamma, men det känns som att jag verkligen suger in luften.
Jag sitter iaf och dricker mitt morgon te och lyssnar på didos ny skiva, som damp ner i min brevlåda igår. Den är mycket härlig och bra.
Jag måste börja röra på mig och göra mig iordning för jobbet strax, tänkte att jag skulle gå ett bra tag i förväg och kanske promenera till jobbet istället för att cykla för det är så oerhört underbart väder ute idag. kallt kallt är det men solen skiner och det ser underbart ut. Imorse när jag var på väg ner till yogan var det -10 grader. Kallt. Skönt att få komma in i en varm shala och få värma upp sig med ett bra yoga pass.
Jag hade sålt två till yogaväskor, fast då räknade hon ju av mattan jag köpte igår också. Men ändå kul! Om man räknar ihop det jag tjänat på att sy och sälja yogaväskorna på skolan så kommer det att täcka kostnaden att få träna i mysore. Och det känns lite speciellt faktiskt.

Nej nu i väg och jobba..eller strax.. Jag jobbar 11-20 idag.

Ha en bra dag!
//michelle.

torsdag 15 januari 2009.

11 dagar kvar.

Började testskriva på engelska faktiskt. men det kändes lamt. Varför? Förmodligen blir det engelska när jag är borta eftersom det inte finns ÅÄÖ. ÅÅÅÅÄÄÄÖÖÖÖ!!!
Okay..get it out of your system while you can.

Nej jag vet inte. Det blir nog bra så fort jag kommer dit om jag nu kommer kunna skriva, har hört att internet kan vara lite väl opålitligt, vilket egentligen borde få mig att känna mig som hemma.
Men i helgen så fixade Henrik upp min dator när dom var här och käkade, han rensade bort massa crap jag hade på datorn (som jag ej tar ansvar för eftersom jag inte laddat ner skiten!) Men det är ju ändå min dator så det känns jätteskönt att ha den fungerande som den ska. Tack Henrik! Nu funkar både youtube och msn, och internet fungerar varje gång jag sätter mig och ska använda det! vilken lyx! Och vilken oerhörd lycka att kunna föra normala konversationer på msn, ja eller normala är väl kankse att ta i. men konversationer!!
iiiih!

Imorse var jag på morgonyoga. Igår också. Det är andra intensiv veckan. jag missade förra veckan för jag var sjuk, vilket gjorde mig väldigt besviken. Men nu är jag frisk!! och det gör mig väldigt glad, jag körde inte hela passet varken igår eller idag. Min lärare tyckte att det var bäst att starta lite lugnt nu när jag haft uppehåll över jul, vilket är smart. jag har i princip bara gjort solhälsningar över jul..solhälsningar och varit sjuk.
Men nu är jag frisk!! =) peppar peppar..vitpeppar. Nej jag vet aldrig i vilka sammanhang man ska använda sånt där.
Tillbaka till yogan- imorse kände jag mig väldigt trött och seg och stel och det tog väl tre solhälsning a innan jag började mjukas upp, men mina kropp kändes ändå inte helt hundra. kanske för lite sömn, för lite vätska eller lite träningsvärk från gårdagen kanske? men det var oerhört skönt att få träna. Jag gillar min yoga skola så himla mycket, hela stämningen när man kommer in känns så varm och inbjudande.
En grej som jag gillar väldigt mycket med yogan är att jag kan ha glädje av ett träningspass hela dagen. Yogan är så mycket mer än bara tiden på mattan, den följer mig genom hela dagen. Det kanske låter konstigt men den lugnar och glädjer hela min själ på ett sätt jag aldrig upplevt genom annat. Okej nu lät jag helt religös.

Min yogalärare Anne-lie har fixat nya bomullsmattor med yoga skolans logga på. Jättetjusiga är dom. jag köpte en sådan idag. Eller köpte gjorde jag inte riktigt. jag hade sålt väskor sa hon och hon skulle räkna av priset från dom.
Här är en bild på nya bomullsmattan:

Visst är den tjusig? Jag är helt kär i färgen verkligen.
Ska bli jätteroligt att använda den. För er som inte vet det redan så använder man en bomullsmatta uppe på sin vanliga yogamatta(stickymat) i dom sittande övningarna, för oftast är man väldigt svettig då och får bättre grepp med en bomullsmatta uppe på, dessutom blir det väldigt skönt att sitta på.


Nu ska jag gå och fiax lite, Syster och små tjejorna kommer över hit på lunch så jag ska slänga ihop lite pasta och quornfärssås. Mys! Jag börjar inte jobba förränn klockan tre.

//michelle.


lördag 10 januari 2009.

Där var det jättenära att jag skrev 2008. Hah, kan ha något att göra med att jag idag har suttit och klippt ihop bilder från tvåtusenåtta. Jag gjorde samma sak förra året -fast då för tvåtusensju. Jag gör ett litet kollage för varje månad av det gångna året, sätter ihop t.ex ett par fina eller favorit bilder från varje månad och gör en bild. Det är till bilddagboken, tror inte att jag tänker lägga upp alla här, men det är rätt kul, med någon slags utvärdering av det gångna året. Om jag skulle vara tvungen att välja ut endast en bild från 2008 så skulle det iaf vara denna:

Bara för att jag ser så lycklig ut på bilden och blir alldeles varm och lycklig när jag ser den. Dom där två små trollen altså. Kärleken till dom är obeskrivlig så jag ska inte ens försöka i ord beskriva vad lycklig jag är som har dom. Dom är bara så bäst! Jag är så otroligt glad att jag har dom i mitt liv, likaså deras föräldrar och att jag får vara en sådan stor del av deras liv.

Idag gick jag upp klockan sju, ledig idag vilket betyder att jag egentligen hade velat sova lite längre än till klockan sju, men den enda tvätttiden som fanns var mellan 7-12 idag så jag tog den. Jag har iaf varit väldigt effektiv idag, tvättat, städat lägenheten och bakat. jag ska ha främmande ikväll =) Lisa, Henrik, Hailie, Sydney och Manne kommer hit och jag ska laga pizza.
Trevligt. Jag skulle egentligen gjort allt detta förra helgen, men jag var sjuk och låg därför istället deckad typ hela förra helgen och början på den här veckan. Jag var på sjukt dåligt humör förra helgen, jag hade såå otroligt mycket som jag skulle fixa och ordna, jag hade inte varit ledig på nio dar och såg verkligen fram emot att ha tid att fixa massa inför indien och ha över syster + familj på middag. Istället blev jag som sagt sjuk, vilket var värdelöst så istället fick jag ingenting gjort- därav det dåliga humöret.

Men nu mår jag bättre =) och idag har varit bra hittills. Men jag har fortfarande den där känslan av att jag i min tidsplanering ligger en vecka efter.. this should have been last weekend. Oh well.

Indien snart, 16 dagar kvar. Jag är spänd spänd. Jag drömde om indien igår natt, att jag var där. I drömmen hade jag blivit tvungen att packa väldigt hastigt och kände att grejerna jag hade med mig var inte alls det som jag hade tänkt ut att jag ville ta med. Vilket var frustrerande. Men i drömmen kände jag mig väldigt glad. Och jag gick omkring och bara kände mig nöjd och sa "jag är så glad att jag äntligen är här" Så det var faktiskt en riktigt trevlig dröm, i drömmen fick jag även träna med värstingarna..-don't ask me why i dreamed that. =)

Som jag nämnde tidigare så har jag bakat, det blir chokladkaka med hallonsås till efterrätt. Hela bakandet var ganska komiskt egentligen. Jag skulle baka samma kaka som jag gjorde på juldagen. En kladdkaka med mörkchoklad. Men min ugn är mindre än hos syster så det kändes som om kakan inte blev helt klar, den var verkligen jättekladdig i mitten, det typ simmade verkligen. Mamma och pappa hade tittat förbi på en fika när jag tog ut den ur ugnen och jag frågade mamma om hon trodde att det var okej att lägga in den i ugnen några minuter till vilket hon sa var säkert en bra idé.
Men när jag skulle lägga in den i ugnen så halkade jag till och råkade typ tappa kakan- och fånga upp den men den rinniga mittendelen hoppade typ upp på ena kanten vilket gör att den ser väldigt konstig ut. -jävla klant jag! Så jag stoppade in den i ugnen igen och råkade då ha i den liiite för längre, så inte bara ser den väldigt konstig ut eftersom mitten partiet nu ligger på sidan, den är även lite bränd. Nåja.. hoppas den går att äta. jag har ju lovat hailie chokladkaka.

Nej nu ska jag börja göra lite i ordning inför mitt främmande som kommer om lite mer än en timme.

So long!
//michelle.

1 januari 2009.

Gott nytt år!
"all i know is there's something new this year
all i know is there's something new real near"

Nytt år, vad snabbt föregående år gick, klyschigt men sant. Många jag pratar med säger att 2008 gick väldigt snabbt. 2008 var ett bra år. Nu är det 2009 och jag ser fram emot det, mycket. Speciellt med min spännande Indien resa som blir närmare och närmare för varje dag som går, idag endast 25 dagar kvar.
Mamma skickade över en länk till ett hotell som vi ska bo på i Agra första nätterna. Iaf för er som undrar om resan (emma frågade (= ) Så ska jag åka till Indien, först till Goa i två veckor tillsammans med mina föräldrar för att träna yoga för Petri Räisänen, sen när dom åker tillbaka hem till Sverige så ska jag åka vidare till Mysore för att träna yoga i två månader på Ashtanga Yoga Research Institute, skolan där vår guru lär ut. Jag är mycket spänd inför resan och ser fram emot den väldigt mycket.
Det är rätt mycket små saker, mest praktiska som jag behöver fixa innan jag åker. men som sagt spännande spännande =)

Idag är det första dagen på detta år. Det är något speciellt med ett helt nytt år, det känns lite magiskt vill jag nästan säga som vad som helst kan hända detta nya år, som om allt på bara en natt har ändrats. Som att byta almanacka ändrar så mycket. Bort med det gamla och in med det nya.
Jag har jobbat idag, visserligen inte ett så långt pass, bara 10:30-16:15 men jag var riktigt trött större delar av dagen. Det blev egentligen inte så överdrivet sent igår kväll, jag var hos syster och firade nyår där, vi tog det relativt lugnt men det var mysigt och trevligt.
Vi hade en kund som nästan föll ihop i butiken idag, jag gick förbi kassan och tjejen som satt i kassan bad mig hjälpa henne med en grej och när jag gick förbi märkte jag att en man i kön var helt borta han såg jättevinglig ut och rätt som det var började han luta sig jättelångt bak som att han skulle ramla baklänges, så jag höll i honom så han inte skulle ramla. Min första tanke var "jippie ett fyllo på nyårsdagen, how unusual!" Men sen såg jag att han inte mådde bra alls, han höll på att välta ett ställ med godis, så sa han att han hade diabetes, jag hjälpte honom betala sen ledde jag bort honom till bänken och satte ner honom, då kom även en annan tjej på jobbet och hjälpte mig, Han kunde inte sitta rakt på bänken utan typ halvlåg lutande på mig. han hade köpt en juice som vi sa åt honom att dricka så att han skulle återfå lite energi, sen gick andra tjejen och hämtade några bananer medan jag höll i honom så att han inte skulle ramla. Han drack två juicer och åt tre bananer sen började han få mer energi.
Det var jätteobehagligt för ena sekunden kunde han säga att han kände sig piggare och sen två sekunder senare kunde han bara falla ihop som en säck potatis så man fick dra upp honom. han sa att vi inte behövde ringa någon och tackade oss säkert hundra ggr för att vi var så snälla mot honom. Vi sa bara att det var tur att han var inne hos oss där någon kunde ta hand om honom så att han inte kollapsade utomhus eller fick sådär när han satt i bilen. Läskigt var det. han verkade jätteledsen och sa att han trodde att han skulle gå bort. Obehagligt iaf, jag satt där rätt länge och höll upp honom och pratade med honom och skalade bananer åt honom och gav honom juice tills han blev mycket piggare, och till slut bestämde han sig för att åka hem.
Konstig dag, eller konstigt sätt att börja en arbetsdag på att sitta på bänken och hålla i en kund.

Resten av dagen var relativt lugn och flöt på som vanligt. Här hemma har jag tagit det lugnt. jag är så trött. jobbar imorgon med sen är jag ledig i helgen, ska bli jätteskönt att vara ledig, har inte haft en dag edig sedan juldagen. Jag behöver sova ut känner jag.
Jag tog ett bad för en stund sen, varmt och skönt. jag tror jag ska ringa mina föräldrar nu och sen gå och läsa lite.

God fortsättning!

//michelle.

RSS 2.0